Başarılı Eğitim Sistemlerinin Sırrı Ne? – Rashin POURABBAS

0
569

Başarılı eğitim sistemlerinden söz ederken Finlandiya, Çin, Japonya ve Güney Kore gibi uluslararası eğitim liglerinde üstün başarı gösteren ülkelerin adını duymamak mümkün değil. Peki  devlet tarafından işletilen bu eğitim sistemlerinin parlak sonuçlarının sırrı ne? 

Bu hafta Hong Kong’dan başlayalım 

Hong Kong eğitim kurumunun, uluslarası eğitim ve hayat boyu öğrenme enstitüsü bölüm başkanı Profesör Bob Adamson bunu belli başlıklar altında özetliyor: 

  • Çok çalışmanın önemi 

Başarının doğal yetenek ile çok alakası yok, bu tamamen çok çalışmakla alakalı. Mülteci bir toplum olan Hong Kong’un başarısının temelinde çok çalışma ve azim var. Var olan kast bir sınıf sistemi yoktu ancak toplumdaki sınıfsal geçişliliği  sağlamanın tek yolu eğitimdi.  

Aynı zamanda sosyal güvenlik kapsamı diye de bir şey yoktu ve çocuğunuzun eğitimine yatırım yapmak aslında kendi emekli maaşınıza yatırım yapmaktı. Buna “yaşlı ebeveyn vergisi” diyorlar. Her ne kadar sadece annelerin daha aktif olduğu söylense de her iki ebeveynin çocuklarının eğitimine  ilgisi çok yüksek. Hepsi çok çalışmanın önemini vurguluyor ve yeterli ödev vermediklerinde okulları şikayet ediyorlar. 

“Gölge eğitim sistemi” de Hong Kong’da büyük bir ses getirdi. Ortaokul çağında olan öğrencilerin %70’i özel eğitim alıyor. 

 Ana dersler ve sınav konuları 

Takip edilmesi gereken bir müfredat, bitirilmesi gereken bir kitap ve bütün hocaların bağlı kaldığı bir eğitim planı var. Çince, Matematik ve İngilizce ana dersleri oluşturuyor. İngilizce ders saatleri tek başına haftalık ders saatlerinin %25’ini kapsıyor. Sanat, müzik, drama ve beden eğitimi genellikle haftada bir veya iki ders yapılıyor ancak sınavlara yakın dönemlerde bu derslere ara veriliyor. 

 Her şey aşırı derecede sınava yönelik. İngiltere’de ilkokul eğitimini tamamlayan öğrencilere uygulanan “11-plus” sınavının eş değeri burada da geçerli ve iyi bir değerlendirme sonucunda, prestijli bir ortaokul eğitimi almak mümkün. Öğrenciler baskı atlında ve sınava yönelik çalışmaya alışkınlar. Büyük ölçüde geleneksel eğitim devam etse de bu anlamadan ve ezbere dayalı öğrenme değil de öğrenmeye dayalı ezber şeklinde. 

  • Pedagoji (Eğitimbilim)  

Akademik titizlik ve yapısının karışımı olan bir eğitim sistemi hakimdir Hong Kong’da. Her şeyin arkasında bir eğitim teorisi bulunmaktadır. Bir proje sırf yapılmak için değil, bir eğitim çerçevesini doldurmak için yapılıyor. 

  • Öğretmeyi etkileyen bazı faktörler 

Hong Kong’daki en büyük sorunlardan biri (boş) yer sorunu. Her sınıfta 42 öğrenci var onları organize etmenin tek yolu eski moda sıralı sınıflar. Öğretmenler çoğu zaman mikrofon kullanmak zorunda. Böylelikle onlar genellikle rehber rolünde oluyor ve öğrenci katılımı veya grup aktiviteleri pek de mümkün olmuyor. Ve takdir edersiniz ki 42 kişilik bir sınıfta her öğrenciyle özel olarak ilgilenme ihtimali çok az. Bazı okulların yöneticileri sessiz bir sınıfın iyi bir sınıf olduğuna inanıyor, yani öğrencinin tartışarak daha iyi öğrendiği fikri pek de yaygın değil. Tabi şimdiye kadar bazı etkinlik-temelli öğrenme metodlara girişimler bulundu ancak çok kısıtlı başarılar elde edildi. 

Son söz: Unutmayalım ki şartlar çok önemli. Aileler, Öğretmenler ve sınıf yapılarını değiştirmeden, Hong Kong’daki öğrenme yöntemini istediğimiz herhangi bir yere aktaramayız. 

Kaynak: BBC

Çeviri-Yazı: DELİ Bilim&Sanat İngilizce Öğretmeni Rashin POURABBAS 

[Toplam:4    Ortalama:4.3/5]

CEVAP VER

Yorum
Lütfen isminizi girin