Emniyetli Sürüş – Cankat HURMOĞLU

0
180
trafik

Ülkemizde meydana gelen kazalar hep Avrupa ülkeleri ile karşılaştırılır. Km. başına meydana gelen kaza sayıları ve kazalarda ölen insan sayıları karşılaştırılır. Neredeyse hep biz birinci sıraya otururuz. Bu tabloyu tersine çevirmeye hazırmısınız ?

“Gideceğiniz yere güvenle varmanın yolu trafik kurallarına uymaktır.” Bu cümlenin altına imza atarmısınız ? Kuşkusuz cevabınız “evet” dir.

Ülkemizde neredeyse trafik kazalarında yakınını kaybetmeyen kimse kalmadı. Ülkemizdeki trafik ortamının ne kadar tehlikeli olduğunu, her yıl binlerle ifade edilen insanımızı kaybettiğimizi, binlerce insanımızın yaralandığını veya sakat kaldığını, meydana gelen kazalardaki asli kusurun sürücü hatalarından kaynaklandığını ve sürücüleri yeteri kadar eğitmediğimizi, hepimizi biliyoruz.

Bu kara tablonun çözümünün eğitimden geçtiğini de biliyoruz. Bunları biliyoruz da sonucu neden değiştiremiyoruz? Her zaman olduğu gibi bekliyoruz. Her zaman olduğu gibi birilerinin gelip bu sorunu da bizim adımıza çözmesini bekliyoruz.

Bence değişim zamanı geldi. Değişmeye hazır mıyız? Hazır mısınız?

O zaman soruyorum size: “Bilinçli bir sürücü müsünüz?”

“Ben emniyet kemerimi takmadan yola çıkmam.”

“Benim aracımdaki herkes emniyet kemeri takmadan (önde ve arkadaki yolcular) aracımı hareket ettirmem.”

“Ben aracımdaki 12 yaşın altındaki hiç bir çocuğu aracın ön tarafına oturtmam, arkada ve yaşına uygun çocuk koltuğunda emniyet kemeri bağlı olmasını sağlarım.”

“Ben asla alkollü araç kullanmam (50ml yasal alkol izni olmasına rağmen).”

“Ben asla kırmızı ışıkta geçmem (Trafikte kimse yoksa bile, saat çok geç olsa bile, acelem olsa bile vs.)”

“Ben asla araç kullanırken cep telefonu ile konuşmam (Kit ile yada kitsiz).”

“Ben yasal hız limitlerini aşmam (Şehir içi, Şehir dışı, Otoban).”

“Kısaca bütün trafik kurallarına uyarım.” diyebiliyor musunuz?

Kısaca; “Gideceğiniz yere güvenle varmanın yolu trafik kurallarına uymaktır.” diyebiliyor ama uyamıyorsanız, değişmelisiniz. Değişebilmek için “Yol Güvenliği Eğitimi” almalısınız.

İş kazaları, kişisel koruyucu donanım kullanımı ve iş emniyeti eğitimleri ile azaltılabilir. Trafik kazaları da yol güvenliği anlayışı gelişmiş bireyler yetiştirerek önlenebilir.

Yol Güvenliği Eğitimleri iki aşamada değerlendirilir:

Savunma Sürüşü

Amaç tehlike oluşmadan trafik kazalarının engellenmesidir. Bu da trafik bilinci gelişmiş, trafik kurallarını bilen ve onlara uyabilen, ülke trafiğindeki riskleri önceden belirleyebilen, sürüş stilini kontrol altında tutabilen ve kişisel olarak geliştirebilen sürücüler sayesinde olur.

Trafik ortamında olaylar çabuk geliştiği için önce sürücünün trafik ortamına bakış açısı değiştirilmelidir. Trafikte var olabilecek her tehlikenin sürücülere anlatılması imkansızdır; çünkü hayatınız boyunca yaptığınız sollamaların hiçbiri aynı değildir. Sollama yeri, hız, ışık, sollanan araç, hepsi farklıdır.

Eğitimle amaçlanan, emniyetli sollamanın nasıl yapılacağını ortaya koymaktır.

Çalışan işçinin baret giymesinin, yüksekte çalışan işçinin emniyet askısını takmasının nedeni, baretin tehlike anında onu korumasıdır. Sürüş sırasında kullanılması gereken emniyet ekipmanları da bu amaçla yapılmıştırç Emniyet kemeri bu nedenle takılmalıdır. Kafalık yüksekliği, oturma pozisyonu ve direksiyon yüksekliği bu amaçla ayarlanır. Emniyet kemeri takmak kazayı önlemez; ama oluşan bir kazada ölümcül yaralanmayı engelleyebilir.

Biz ülkemizde emniyet kemeri takma alışkanlığını %80 seviyesine oturtabilirsek, olacak kazaları bir anda düşüremeyiz; ama var olan kazalarda ölen insan sayısını hızla azaltabiliriz.

Bu bakış açısı sürücüye doğru aktarılırsa onun bakış açısı değiştirilebilir.

Tehlike Kontrolü

Amaç tehlike başladıktan sonra olayın büyümesini ve kazayı önlemek veya kaza şiddetini azaltmaktır. Bu da kişisel yeteneklerin arttırılması ile ve aracın fiziksel hareketlerinin sürücüye bizzat tecrübe ettirilmesi sayesinde öğretilir. Aracını farklı zeminlerde kısa mesafede durduracağını düşünen sürücü gerçeklerle karşılaştığında zorlanır.

Hızı 2 katına çıkan bir aracın duruş mesafesinin kaç kat artacağını sorduğunuzda, 2 veya 3 kat artacağını düşünen sürücüye, gerçekte 4 kat arttığını; ıslak bir zeminde fren mesafesinin yanı hızda en az 2 kat arttığını, %9 eğimli bir inişte duruş mesafesinin toplamda 2.5 kat arttığını ancak bu eğitimle öğretebilirsiniz. ABS’li bir aracın fren mesafesinin, kuru zeminde ABS’siz aracın yarısı kadar olduğunu düşünen sürücünün yanlışını bu eğitimle düzeltirsiniz. ABS devreye girdiği zaman fren pedalına gelen darbeden ve sesten korkarak ayağını frenden çeken sürücünün, ayağının fren pedalında kalmasını ancak bu eğitimle sağlayabilirsiniz.

Unutmamalısınız ki eğitimle bakış açınızı geliştirebilirsiniz; ama zor olan kişisel değişimin başlamasıdır.

Eğitim almaya karar vermek kolaydır, zor olan kalıcı davranış değişikliğine gitmektir.

Hazır mısınız ?

Cankat HURMOĞLU

Emniyetli Sürüş Teknikleri Uzmanı

[Toplam:0    Ortalama:0/5]

CEVAP VER

Yorum
Lütfen isminizi girin