Genç Beyinler Neyin Önemi Olup Olmadığını Anlayamaz!

0
276

Gençler, final sınavlarının ne kadar önemli olduğunu çok iyi bilebilirler ancak bu bazılarının daha az gayret  etmesini engellemez.  Belki de bunun nedeni, beyinlerinin, risklerin ne kadar yüksek olduğunu değerlendirebilecek oranda gelişmediği ve davranışlarının da buna paralel olarak açığa çıktığıdır.   

Yetişkinler, genelde, ne kadar zamana ve yoğunlaşmaya ihtiyaçları olduğunu söylerken oldukça iyiler. 

Yapılan araştırma, potansiyel ödül veya kayıpların yüksek olduğu durumlarda yetişkinlerin daha iyi performans sergilediğini kanıtlamıştır ancak bu durumun, ergenlik çağındakiler için geçerli olmadığı da anlaşılmıştır. Harvard Üniversitesinden Catherine İsnel ile ekibi, 13 ile 20 yaş arası ergenlere fMRI beyin tarayıcıda (beyindeki sinir hücrelerinin çalışmasıyla tetiklenen olayları ölçen alet) yatarken oynadıkları oyunlarla ilgili sorular sordular. Oyunun bazı turlarında, katılımcılar her doğru cevap için 20 sent kazanırken her yanlış cevap onların 10 sentlerine mal oldu ancak daha yüksek bahisli turlarda doğru yanıtlar onlara bir dolar kazanç sağlarken yanlış cevaplar 50 sent kaybettirdi.    

Az Gelişmiş Beyinler 

Ekip, daha yaşlı gönüllülerin yüksek bahisli turlarda daha iyi performans gösterirken gençlerin performanslarının yüksek veya düşük bahisli turlara göre değişmediğini buldu. Gönüllülerin yaşı ne kadar fazlaysa performansları da o kadar yüksekti. Insel:“İlginçtir ki oyunda bahislere göre performansı ayarlama yeteneği ergenlik çağında yavaş yavaş ortaya çıktı.” diyor. 

Ekip, gönüllülerin beyin faaliyetlerine baktığında performansı geliştirme yeteneğinin, beynin gelişmişliğiyle ilişkili olduğunu fark etti. Bu durumda kortikostriyat ağı olarak adlandırılan bir bölgenin rol oynadığı anlaşıldı.  Bunun, davranışları kontrol eden ödül içindeki alanları etkilediği ve en az 25 yaşına kadar gelişmeye devam ettiği biliniyor. Insel, kortikostriyat ağı ne kadar gelişmişse gönüllülerin de o kadar yüksek bahisli görevlerde performanslarını artırdığını söylüyor.  

Riskli Davranış  

İngiltere’de Surrey Üniversitesinde çalışan Kathrin Cohen Kadosh’un elde ettiği bulgular, bazı ergenlerin neden riskli davranışlar konusunda bu kadar isteksiz olduğunu açıklıyor. Gençler, özellikle arkadaşlarından biri yakınındaysa var olan tehlikeyi sürdürmeye daha yatkın.  

Paris’te Ecole Normale Superieure adlı araştırma merkezinde çalışan Stefano Palminteri, okulların, ergenlik çağındaki performansları değerlendirme yöntemlerini yeniden gözden geçirmesi gerektiğini düşünüyor ve şöyle devam ediyor: “Bu çalışma okul performansını tek bir final sınavıyla değerlendirmenin iyi bir fikir olmadığını ortaya koyuyor.”  Dolayısıyla yıl boyunca yapılan küçük testlerin kullanılmasının daha iyi bir yöntem olacağını açıklamalarına ekliyor.  

Ayrıca  Palminteri: “Bunların hepsi gençler için kötü haberler değil. Bunun tam tersine de bakabiliriz. Ergenler, aynı gayreti ‘önemli’ olmayan konulara da sarf ediyor ve hobilerini okula tercih etmeye başlıyor. Mesela gençlerin karmaşık sosyal becerileri öğrenmesine izin vermek, iyi bir şey olabilir” diyor. 

 Kaynak: New Scientist

 Çeviri: DELİ Bilim&Sanat Lise 2. Sınıf Öğrencisi Doğa DALGALI

 

[Toplam:7    Ortalama:5/5]

CEVAP VER

Yorum
Lütfen isminizi girin