Gıpta Edilen Japon Eğitim Sisteminin Farklı Özellikleri – Rashin POURABBAS

0
293
japon eğitim sistemi

Japon halkı zekâ, güç, sağlık ve nezaket sözcükleriyle tanımlanır ama neden bu ulus bu kadar benzersiz ve dünyanın kalanından farklı? Sanırız cevabı bulduk: İnanılmaz derecede cool bir eğitim sistemi. İşte bu sistemi farklı kılan 10 özellik:

 

1.Bilgiden önce ahlak ve görgü kuralları gelir.

Japon okullarında öğrenciler, 4. sınıfa gelene kadar (10 yaş) herhangi bir sınava girmiyor. Onlara sadece küçük testler yapılıyor. İlk 3 yıl okulun amacı, çocuğun bilgisi veya öğrenimini yargılamak değil, görgü kuralları koymak ve karakterlerini geliştirmek. Çocuklara diğer insanlara saygı duyulması öğretilir; hayvanlara ve doğaya karşı hassas davranmaları üstünde durulur. Bunun yanında çocuklara kendini kontrol etme ve adaletli olma gibi nitelikler öğretilir.

2.Akademik öğrenim yılı 1 Nisan’da başlar.

Dünyadaki çoğu okul ve üniversite, akademik yılına eylül veya ekimde başlarken Japonya’da akademik ve iş takviminin başlangıcı nisandır. Okulun ilk günü, genellikle en güzel doğa olaylarından biri olan kiraz ağaçlarının çiçeklenme zamanı ile çakışmaktadır. Akademik yıl; 1 Nisan – 20 Temmuz, 1 Eylül – 26 Aralık ve 7 Ocak – 25 Mart olmak üzere 3 aylık dönemlere ayrılmıştır. Japon öğrenciler yazın 6, kışın ve ilkbaharda da iki hafta tatil yapar.

3.Çoğu Japon okulunda kapıcı, temizlikçi veya gözetim memurları çalışmaz. Öğrenciler kendi okullarını kendileri temizlerler.

Japon okullarında öğrencilerin; derslik, kafeterya ve hatta tuvaletleri bile tek başlarına temizlemeleri gerekiyor. Temizlik için öğrenciler küçük gruplara ayrılır ve yıl boyunca görev sırası hep devam eder. Japon eğitim sistemine göre öğrencilerin dağıttıkları yerleri kendilerinin temizlemesi, onlara bir takımda çalışmayı ve birbirlerine yardım etmeyi öğretiyor. Ayrıca süpürme, paspas ve silmeye harcadıkları zaman ve enerji, çocukların kendilerine ve başkalarının çalışmalarına saygı duymalarını sağlıyor.

4.Japon okullarında okul öğle yemeği standart bir menü ile sağlanır ve sınıfta yenir.

Japon eğitim sistemi, öğrencilerin sağlıklı ve dengeli yemek yemeleri için elinden gelen her şeyi yapar. İlkokul ve ortaokullarda öğrenciler için öğle yemeği sadece nitelikli şefler tarafından değil, aynı zamanda sağlık meslek mensupları tarafından da geliştirilen standart bir menüye göre pişirilir. Sınıflarda öğrenciler, öğretmenle birlikte yemek yerler. Bu, olumlu öğretmen-öğrenci ilişkileri kurmaya da yardımcı olur.

5.Okul sonrası atölyeler Japonya’da çok popüler.

İyi bir ortaokula girmek için çoğu Japon öğrenci bir hazırlık okuluna gider veya okul sonrası atölye çalışmalarına katılır. Bu sınıflar akşamları düzenlenir. Akşamları geç saatlerde okul dışı derslerden dönen küçük çocuk gruplarını görmek Japonya’da yaygındır. Japon öğrencilerin 8 saatlik okul günleri var ancak bunun dışında bayram, tatil ve hafta sonlarında bile çalışıyorlar. Bu ülkedeki öğrencilerin, ilkokul, ortaokul ve orta öğretim okullarında hiçbir zaman sınıf tekrar etmediklerine şaşırmamak gerek.

6.Geleneksel konular dışında Japon öğrenciler ayrıca Japon kaligrafisini ve şiirini de öğrenirler.

Japon kaligrafisi veya Shodo, bir bambu fırçasını mürekkep içine daldırıp pirinç kağıda hiyeroglif harflerle (simgeli yazı) yazmaktır. Japonlar için Shodo geleneksel resimden daha az popüler bir sanat değildir. Öte yandan Haiku, okuyanlara derin duygular yaşatmak için basit ifadelerle yazılan bir şiir biçimidir. Her iki alan da çocuklara kendi kültür ve eski geleneklerine saygıyı öğretiyor.

7.Neredeyse bütün öğrenciler okul üniforması giymek zorundalar.

Hemen hemen bütün ortaokullar, öğrencilerinin okul kıyafetleri giymesini ister. Bazı okullar kendi kıyafetleriyle donatılmış olsa da geleneksel Japon okul üniformaları, erkekler için askeri ve kızlar için denizci kıyafetlerinden oluşur. Üniforma politikasının amacı, öğrenciler arasındaki sosyal engelleri kaldırmak ve onları çalışma moduna sokmaktır. Ayrıca bu, öğrencilerde topluluk duygusunu geliştirmeye yardımcı olur.

8.Japonya’daki devamlılık oranı yaklaşık % 99,99’dur.

Muhtemelen hepimiz hayatımızda en az bir kere olsun okulu asmışızdır ancak Japon öğrenciler ne dersleri asıyor ne okula geç kalıyor. Dahası Japonya’daki öğrencilerin yaklaşık % 91’inin dersteki performansı çok yüksek; onlar, öğretmenin söylediklerini dikkatle dinleyip not alıyorlar. Kaç ülke bu tür istatistiklerle övünebilir?

9.Tek bir test öğrencilerin geleceklerini belirler.

Lise bitince Japon öğrenciler, geleceklerini belirleyen çok önemli bir sınava girmek zorunda. Öğrencilerin gitmek istedikleri üniversitelerin belirli bir puan sınırı vardır. Bir öğrenci bu puana ulaşamazsa muhtemelen üniversiteye gidemez. Bu nedenle aralarındaki rekabet çok yüksektir. Lise sonrasında okul mezunlarının sadece % 76’sı eğitimlerine devam eder. Dolayısıyla yüksek öğretim kurumlarına giriş hazırlığına “sınav cehennemi” denmesine de şaşırmamak gerek.

10.Üniversite yılları bir kişinin hayatındaki en iyi “tatil”dir.

“Sınav cehennemi”ni geçen öğrenciler genellikle kısa bir tatil yapar. Bu ülkede üniversite hayatı genellikle kişinin yaşamının en iyi yılları olarak kabul edilir. Japon halkı bazen bu dönemi işten önce “tatil” olarak adlandırıyor.

Kaynak

[Toplam:2    Ortalama:5/5]

CEVAP VER

Yorum
Lütfen isminizi girin